יום שישי, 7 בפברואר 2014

האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ?

הגדרת המושג "חיים"
אם נסתכל על כדור הארץ נראה שחיים וחיים תבונתיים זה ממש לא אותו הדבר ושיש הרבה יצורים חסרי בינה כמו חיידקים, וזה מבלי להכליל את הצמחייה. מעליהם יש את בעלי החיים ואז אותנו, היצורים החיים שהצליחו לחצות את גבולות כדור הארץ.

 אנו קרובים לכל דבר חי על הפלנטה שלנו יש ממה שנוכל להיות קרובים לחוצן, מפני שכולנו התפתחנו באותה סביבה מאותם יסודות וההיגיון המדעי מכתיב שפלנטות אחרות יספקו סביבה שונה לחלוטין.

מהמחלקה לביולוגיה מבנית במכון ויצמן למדע, הם מסבירים שהמושג "חיים" מוגבל לצורות המוכרות לנו על כדור הארץ, כלומר - מבוססות על פחמן ונושאות מידע גנטי.
לדבריהם, הסיכוי לחיים כלשהם גדול משמעותית מהסיכוי להתפתות חיים תבונתיים ולכן ההבחנה בין השניים היא שמפרידה בין המדע למדע הבידיוני.

לדברי סת' שוסטק, אסטרונום בכיר במכון המנוהל על ידי אוניברסיטת קליפורניה ומטרתו חיפוש אותות רדיו בחלל המעידים על קיומם של יצורים תבונתיים, אין הוכחה ישירה לחיים מחוץ לכדור הארץ אבל ביקום יש כל כך הרבה כוכבים, שלפי מחקרים של העשורים האחרונים - לפחות למחצית מהם יש מערכת כוכבי לכת וירחים סביבם.

חיפוש אחר סימני חיים
החיפוש אחר כוכבי לכת, מחוץ למערכת השמש, מונע בראש ובראשונה על ידי התקווה לזהות בהם סימנים לחיים שהתפתחו מחוץ לכדור הארץ. אך גילוי כוכבי לכת מהווה רק את השלב הראשון במאמץ הזה. כיום, השיטות המרכזיות לגילוי כוכבי לכת מקשות על יכולתם של אסטרונומים לדעת אם כוכבי לכת יש אטמוספרה או מים נוזליים - התנאים המרכזיים לקיום חיים, למיטב הבנתם.
רק כאשר יפותחו טכנולוגיות מתקדמות יותר לזיהוי קרינה שנפלטת מכוכבי לכת, מדענים יוכלו ללמוד יותר על קיומם של אטמוספרה או מים נוזלים בגופים אלה.
כעת מדווחים חוקרים על צעד חשוב בכיוון הזה: מדענים של נאס"א הצליחו לזהות לראשונה קרינת אינפרה אדום שנפלטת  מכוכב לכת שאינו גדול בהרבה מכדור הארץ.
אמנם כוכב הלכת אינו מקיים את התנאים הבסיסיים לקיום חיים, אבל בנאס"א אומרים שבצם זיהוי הקרינה מכוכב לכת קטן יחסית מהווה צעד היסטורי בחיפוש אחרי סימני חיים בכוכבי לכת אחרים.

כיוון שכדור הארץ הוא המודל היחיד שמוכר לנו לשגשוג חיים, מדענים מקווים לגלות כוכבי לכת שדונמים לו: כוכבי לכת סלעיים, בגודל ובמסה דומים, עם אטמוספרה וטמפרטורה מאפשרת קיום של מים נוזליים. 

"טלסקופ החלל פורץ את הדרך לחקר אטמוספרות של כוכבי לכת רחוקים וסולל את הדרך לטלסקופ החלל James Webb
של נאס"א, שיעשה שימוש בטכניקות דומות לזיהוי כוכבי לכת שעשויים לקיים חיים", אמר בהודעה לעיתונות ביל דנצ'י, מצוות המחקר של הטלסקופ החלל.

טלסקופ החללי James Webb ישוגר לחלל בשנת 2018.

מטרותיו הבסיסיות של טלסקופ החלל הן:
חיפוש אור של הכוכבים והגלקסיות הראשונים, שעיצבו את  היקום לאחר המפץ הגדול.
לחקור את הצורניות והאבולוציה של הגלקסיות.
לחקור מה מקנה לכוכב את צורתו, ואיך זה משפיע על יצירתן של מערכות שמש.
לחקור את מוצא החיים.


2 תגובות:

  1. ליקיר חברי הטוב
    אני חושב שהכתבה שלך מעניינת,
    אהבתי את הרוג'ום שלך

    השבמחק
  2. ליקיר היקר
    אני מאוד אהבתי לקרוא את הכתיבה שלך כי זה מעניין ואהבתי במיוחד את התמונה של הרוגום שלך.

    השבמחק